Кариесът е заболяване на твърдите зъбни тъкани, което води до тяхното разрушаване, а ако процеса остане нелекуван – и до пулпит.

Етапи на развитие на кариеса

1. Първоначално кариеса започва да се развива в емайла – най-горна и здрава част на зъба. Тогава и развието му е най-бавно, а лечението най-бързо и евтино.
  2. С развитието си кариеса преминава от емайла към дентина – средната обвивка на зъба. Там процеса засилва скоростта си на развитие, заради самата структура и здравина на дентина.
  3. Ако няма достатъчно своевременна намеса от страна на стоматолога кариеса достига до вътрешността на зъба – пулпата и се налага умъртвяване на зъба и лечение на кореновите канали.

кариесВ началните си периоди на развитие кариеса не предизвиква болка в зъба, като това привидно говори за здраве. Затова не е препоръчнително посещението на стоматолог да бъде само когато се появи болка в някой зъб. Тогава обикновено се налага лечение на кореновите канали, което е свързано с инвестиция на повече време и средства.

Често при провеждане на кореново лечение, вследствие на напреднал кариес и много голямо разрушение, се налага и поставянето на корона върху зъба, което допълнително оскъпява лечението.

Редовните профилактични прегледи спомагат за ранното откриване на зъбния кариес и лечението му в началния стадий, като по този начин се избягват сложните и скъпо струващи манипулации.

Друга характерна особеност на кариеса е промяната в цвета на засегнатото поле. За жалост тази промяна не винаги води до почерняване, по-често да матиране на повърхността – в началните етапи, което го прави по труден за откриване при ежедневните орално-хигиенни процедури.

Важно е да знаете, че в началните етапи кариеса не води до болкови симптоми, затова не чакайте те да се появят!

Д-р Александър Георгиев е завършил дентална медицина, тясно специализиран в областта на оралната хирургия. Има интереси в областта на хирургията, имплантологията и естетичната медицина.