остри периодонтити - ostri periodontiti

Периодонтитите на зъбите се разделят на остри, хронични и екзацербирали според начина им на протичане. Острите се развиват скоростно в размките на часове, болките са силни и настъпват бързо. При хроничните развитите на болкова симптоматика се развива много бавно. Болния може да има субективно оплаквания от даден зъб много дълго време преди да се манифестира по сериозна болкова симптоматика.

От своя страна острите периодонтити се разделят на серозни и гнойни според вида на ексудата, който се образува.

Острите серозни периодонтити се характеризират с разширяване на кръвоносните съдове около зъба, изливане на кръвни елементи от тях и начални костни изменения и разширяване на периодонциума. В началото на процеса билките наподобяват пулпитните. Често болния не може да определи кой е причиния зъб. С напредванет на заболяването болката при перкусия става по-осезаема, като в началото при по продължителен натиск, тя може да изчезне.

Нелекуваните сериозни периодонтити преминава в гнойни. Гнойните периодонтити имат четири фази -  периодонтална, ендостална, субпериостална и субмукозна, като те обозначават мястото, където в момента се намира гнойната колекция. Гнойните периодонтити се характеризират със силна болка, болния лесно може да установи причиния зъб – той се чувства като по-висок от останалите зъби.  С развитието на процеса болките  болките постепенно се засилват.  През първите две фази -  периодонтална и ендостална -  страданието на болния се засилва.  През тях гнойната колекция минава от периодонталното пространство през костта  и достига до надкостницата. Третата фаза на заболяването, известна още като развитие на субпериостален абсцес  е най-болезнена. По време на нея гнойната колекция повдига периоста, което е свързано със силни болки в зъба, както и  лигавицата около зъба е болезнена.  Венеца около болния зъб е повдигнат и зачервен.  След лизиране на периоста гнойната колекция се разполага под лигавицата.  Тази фаза е известна като субмукозен  абсцес.  През нея болките  са по-слаби от колкото в предишната като отново е налице спонтанна болка както и болка при перкусия на зъба. В последната фаза на гнойните периодонтите, болните са относително спокойни, защото болките намаляват. Необходимо е обаче своевременно лечение, защото в последната фаза общото състояние е най-силно повлияно. Лечение на периодонтитите трябва да бъде своевременно, в противен случай острите периодонтити преминават в абсцеси.

Taгове: остри, периодонтити, зъболекар, зъб, зъболечение, софия, стоматолог, стоматологична, клиника, град, гр, zabolekar, zab, zabolechenie, sofia, stomatolog, stomatologichna, klinika, grad, gr, ostri, periodontiti